LONDON LONDON LONDON

Hej allihopa! Har, ända sedan jag kom hem från London (landade igår vid kl 13), varit trött som bara den. Jag är alltså fortfarande det (även om jag faktiskt börjat piggna till lite) och ska snart krypa ner i sängen och sova. Tidigt, jag vet, men sjukt nödvändigt. Dessutom är det ju skola igen imorgon. NU börjar det alltså. Måste börja tagga. Aja, det jag ville säga var egentligen att här kommer en liten sammanfattning av Londonresan!
 

 
MÅNDAG:
Tåg till Arlanda. Åkte Mora - Borlänge med J och Borlänge - Arlanda med J och M. Trevligt!
Chill på Arlanda. Käkade världens näst godaste grillade ciabatta i Sky City. Lovely.
Minipanik på Arlanda Terminal 2. Facebookade och twittrade för sista gången på flera dagar.
FLYG! Till Gatwick. Landade. Åkte tåg till Victoria Station och tunnelbana till Paddington.
Checkade in på det helt okej hotellet med helt okej läge. S:t David's Hotel var namnet.
Kollade in rummet och de intilliggande kvarteren. Köpte vatten och drog en Donk.
Snackade med mina fyra favoriter (aka mina rumskamrater) och somnade lite för sent.
 
TISDAG:
Åt English breakfast. Det var nog inte riktigt min grej. Teet var dock jäävligt gott.
Startade den planerade Londonpromenaden, men avbröt den lika snabbt igen p g a regn.
Spenderade två timmar på Science Museum, Victoria&Albert och Natural History Museum.
Tog tunnelbanan till Oxford Street. Åt lunch på Garfunkel's.
Kollade i affärer, skämdes över min klädsel och köpte Hunter-stövlar och gråa Converse.
Gick en trappa upp, från skoavdelningen på House of Fraser till sminkavdelningen.
Tog mig till slut ut från samma avdelning med två polerade naglar.
Åkte röd, dubbeldäckad buss till hotellet. Lämnade påsar och uträttade mina behov, HEHE.
Återvände till Oxford Street i en likadan buss. Letade oss fram till London Eye.
Kastade i mig en kopp HET choklad, den kändes i gommen och på tungan i två dygn efteråt.
Såg ut över London by night från en kabin tillhörande London Eye under en halvtimme.
Skyndade tillbaka till Paddington, åt middag på en italiensk restaurang - pizza såklart.
Duschade. Snackade, snackade och snackade med favvisarna S, J, M & M på hotellrummet.
Somnade till slut, ännu en gång lite för sent.
 
ONSDAG:
Bytte frukostspår till det kontinentala alternativet; yoghurt, flingor, rostat bröd och croissant.
Genomförde den tidigare uppskjutna promenaden tillsammans med hela klassen.
Gick genom Hyde Park och några andra parker.
Passerade Buckingham Palace, Big Ben, Westminster Abbey och London Eye.
Besökte Tate Modern - det absolut mest perfekta museet jag någonsin varit på.
Fotade allt detta plus London Bridge, Millenium Bridge (känd från Harry Potter), the Globe och en massa hus.
Såg Tower Bridge fällas upp, vilket endast sker fyra gånger i veckan (!) om jag minns rätt.
Fick se miljoner andra sevärdheter.
Magnus tappade sin jacka i Themsen. Tur att det var ebb (och inte flod) och att det fanns en stege.
Fångade honom på bild, där han stod på botten av Themsen.
Åkte tunnelbanan till Harrods med Matilda & Sara. Insåg vad mitt mål med tre år på NV är.
Skyndade som tokar till Paddington för att byta kläder och köpa käk. Blev en halv Subway-macka.
Skyndade, återigen via tunnelbanan, ännu snabbare tillbaka till London Bridge.
Gick åt fel håll längs Themsen och kom lite sent till klassamlingen utanför the Globe.
Fick första gången se Sara stressad och arg. Det var en upplevelse.
Stod (fick inte sitta) i 2,5 timme på the Globe och ville mest sova. Åt en blueberry muffin - gott!
Fick anledningar att skratta åt teatern först under sista halvtimmen - engelsmännen skrattade oavbrutet hela föreställningen igenom.
Åkte tillbaka till Paddington och åt pommes frites med salt och vinäger - inte helt fel.
Pratade återigen i timtals med mina brudar och somnade än en gång för sent.
 
TORSDAG:
Fortsatte med det kontinentala frukostalternativet.
Åkte tunnelbana + pendeltåg (sort of) till Hampton Court. Biljettjäveln vägrade fungera.
Åt sausage till lunch, någon slags munkliknande bakelse till efterrätt.
Irrade runt i the Maze som låg i slottsträdgården (som för övrigt var sjukt jävla fin).
Gick in i slottet och tog egobilder i 1700-talsmiljö. Inte illa. Köpte en klubba också, haha.
Åkte tillbaka in till stan, hade sjukligt kul på pendeln och kom upp från the Underground vid Piccadilly Circus.
Orienterade oss till Jamie's Italian, Jamie Olivers restaurang, på Upper S:t Martins Lane.
Spenderade två timmar på restaurangen, tillsammans med 14 av mina klasskompisar.
Åt resans godaste (och dyraste) middag - pasta - och brownie till efterrätt. Himmelskt.
Skrattade åt att 13 av 15 betalade restaurangnotan med kontanter. Det blev en del att räkna.
Gick vidare till Trafalgar Square med samma gäng. Funderade på pub or comedy club.
Det blev inget av alternativen. Istället sprang vi runt på gatorna kring Piccadilly Circus. Det var inte så dumt det heller.
Tog tunnelbanan till vårt hotell. Släpade med våra underbara boys in på rummet och hade det otroligt bra (tills vi blev tvungna att gå ut därifrån för att vi väsnades, som om......).
Tänkte dra till en pub och ha det otroligt bra där istället, men killarna bangade och stack till sitt.
Jag och Josefine irrade runt i de inte alltför kända kvarteren för att leta efter det Starbuck's vi sett när vi passerat med buss tidigare.
Hittade det till slut. Kul att det stängt för 10-20 minuter sedan liksom...
Köpte milkshake på McDonalds istället för den frappe vi tänkt köpa på Starbuck's.
Hängde på rummet. Snaaaackade och duschade. Somnade sent som vanligt.
 
FREDAG:
Frukost: the Continental alternative.
Åkte tunnelbana (vad annars liksom?) till Oxford Street där vi mötte upp några killar.
Såg den vackra julavdelningen på Selfridge's och önskade att jag bodde i London och var rik.
Köpte en ring för £4.00 för att få en gul påse från Selfridge's. Hoppades på en glansig men fick en matt. Fan också.
Gick vidare till efterlängtade Primark. Bestämde att vi alla skulle ses igen vid ingången - en timme senare.
Efter ca 15 minuter hade Matilda och killarna fått nog och gick därifrån.
Hittade och tappade bort Josefine och Sara om vartannat under de fyra timmar vi var där inne.
Kom slutligen ut ur affären, en stooor påse och massa klädesplagg & smycken rikare. Och några hundra SEK fattigare.
Fick äntligen min Starbuck's-frappe. Och världens godaste grillade macka. Hallelujah moment.
Väntade på Sara i säkert en halvtimme, när hon skulle in på Adidas-affären "en jättejättekort stund". Ahmen som om liksom, haha.
Gick in på the Body Shop och köpte lip butter med kokosdoft och en nagelpolerare (blev nämligen frälst på House of Fraser's sminkavdelning).
Skyndade till hotellet, dumpade alla påsar och åt på KFC. Då någon gång insåg jag att jag fått nog av snabbmat.
Letade oss fram till tunnelbanestationen som the Hammersmith & City line passerade.
Kom fram till Aldgate East och fick en guidad Jack the Ripper tour. Sjukt intressant.
Det bästa med vandringen var dock att vi fick gå i Diagongränden (Harry Potter ni vet.) Så jävla tufft.
Åkte tillbaka till Paddington, fick kika på det killarna (med Matildas hjälp) shoppat under dagen.
Hamnade på McDonalds med en stor mugg hot chocolate. Jäkligt gott. Trevligt sällskap också.
Köpte en liter vatten och gick tillbaka till hotellet för att packa. Det gick jävligt trögt vill jag lova.
Pratade, pratade, pratade, packade och duschade. Plötsligt var klockan runt halv tre och vi skulle ha sovit för längesedan.
 
LÖRDAG:
Gick upp 04.30 för att hinna packa det sista, fixa oss och äta frukost. Det var en plåga.
Blev till slut klara och tog därefter en buss till Victoria Station där vi träffade våra boys.
Åkte med Gatwick Express till flygplatsen och checkade in vårt bagage.
Irrade runt på terminalen i hopp om att finna mat, hittade bara tre stora Toblerone och en flaska Vitamin Water.
Satt bredvid två okända människor på flyget, alldeles intill gången. Hade ingen att prata med och inget att titta på.
Åt därför kexchoklad och Toblerone, drack Vitamin Water och läste lite i Egoboost.
Fick jävligt ont i öronen mot slutet av flygningen. Hörde knappt någonting och längtade bara efter att få landa.
Landade eventually. Kom ut i en luft som påminde om den man möts av när man kommer av planet i varmare länder.
Passerade passkontroll, inväntade mitt bagage och lämnade därefter terminalen.
Möttes av ett klimat och en miljö som på riktigt kändes och såg ut som i ett land kring Medelhavet eller kanske t o m Egypten. Inte helt väntat, måste jag erkänna.
Slängde in mig själv och mina grejer i den minibuss som skulle ta mig hem.
Stannade på Max i Uppsala - så jävla trött på allt vad snabbmat heter. Försökte vara så nyttig och fräsch som möjligt genom att välja Delifresh kycklingmål med äppelbitar som tillbehör. Vet inte om det funkade.
Åkte buss i tre timmar. Sov mestadels. Plötsligt var jag hemma. Jävligt skönt faktiskt.
Slängde in mig i bastun och tog därefter en lååång dusch. Så nödvändigt. Tacos fick därefter fylla min mage inför natten.
 
Bilder får ni senare.
 

Åhfan, hade tänkt mig en bra mycket kortare sammanfattning av resan, men så blev det tydligen icke... Det här tog ju "bara" typ en och en halv timme att skriva. Duktigt, Viktoria! Särskilt med tanke på att jag tänkt mig något som tog 10-15 minuter att skriva. Dream on.
Trackback
RSS 2.0