Det finns en nörd i oss alla

Vad som fascinerar en naturare:

Jag tänkte egentligen inte skriva något riktigt inlägg nu ikväll. Men jag kan bara inte låta bli att dela med mig av en del av dagens mattelektion. Vår lärare pratade om primtal, vilket slutade med att jag, Daniel och Niclas öppnade min snygga MacBook (hehehe, smygskryt) och programmet Safari (heheheh) för att söka efter det största primtalet. Först hittade vi detta, som innehöll ca 4 000 000 siffror (öppna länken och kontrollera om det stämmer vettja!). Det var alltså det största kända primtalet under början av 2003. Det absolut största primtalet vi kunde hitta hade ca 13 000 000 siffror. Att skriva det talet i storlek 12 skulle resultera i en drygt 48 km lång linje. Helgalet ju. Här kan du ladda hem det om du har lust, hehe. Finns även att ladda ned skrivet i textform. Ibland undrar man verkligen om folk har något liv...
(Någon som inte vet vad ett primtal är? Det är ett tal som endast är delbart med sig själv eller siffran 1.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0