Framtidsförvirring

Går i vad-ska-jag-göra-med-mitt-liv-funderingar. Kommer ingenstans. Vet varken ut eller in. Önskar att det var sjävklart vad jag ska göra i höst, som det alltid varit. Men det är det inte. Det är långt ifrån självklart. Okej, det finns 2-3 vägar att gå. Men efter att ha valt någon av dessa vägar kommer den valda vägen förgrenas i hundratals mindre vägar. Och helt plötsligt blir allting ännu svårare. 
 
En väg utgörs av högskola/universitet. Väljer jag den vägen vet jag åtminstone att jag slipper vara sysslolös. Jag vet till stor del också hur och var de närmsta åren kommer spenderas. Det känns som ett så lätt val att göra. Men sen är det alla de där vägarna man kan ta efter att man gjort det första stora vägvalet. Var ska man plugga? Hur ska man bo? Flytta eller plugga på distans? Och framför allt: VAD VILL JAG BLI? Jag vet ingenting. 
 
En annan väg man kan ta är givetvis jobba-i-ett-år-och-tjäna-pengar-vägen. Pengar är ju alltid bra att ha, särkskilt när man ska vidare till dyra studier. Det finns dock en stor hake: för att välja denna väg krävs att man faktiskt FÅR ett jobb, något som inte alltid är så enkelt. Och förstår ni hur mycket man kommer ångra att man valde denna väg istället för den första om man nu skulle vara en av de stackare som står utan jobb?! Usch. Vill inte ens tänka på det. 

Och så har vi då det tredje vägvalet. Detta innebär en kombination av resor och jobb/plugg. Antingen kombinerar man dem eller så jobbar man först och reser sen. Detta vägval är kanske det som har allra flest förgreningar. Det finns så många länder att resa till, så många resor att genomföra, så många konstiga jobb och så många spännande utbildningar utomlands.

Så: Vad ska jag egentligen göra med mitt liv? Jag har verkligen ingen aning. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0