Snacka hit & dit, men inte skit!

Rykten är skit. Det vet vi alla. De finns överallt; i varje stad, i varje land, i varje världsdel. De finns i varje tänkbar umgängeskrets, även om de varierar i mängd. Såvitt jag förstår har rykten, på ett eller annat sätt, alltid funnits och det mesta pekar på att det kommer fortsätta så. Vi kanske inte kan stoppa ryktesspridningen helt, men vi kan påverka den - det lovar jag.

Precis som de flesta andra har jag fått höra saker om mig själv jag inte hade en aning om, saker som givetvis inte är sanna. Om de människor som hör dessa rykten av random personer väljer att tro på det de hör eller inte, det kan jag inte påverka. Det jag däremot kan göra är att visa mig stark (inte genom att fejka det, utan för att jag faktiskt är just stark). Ingen annan i hela världen vet så mycket om mig själv som jag gör, på samma sätt finns det ingen annan i hela världen som vet så mycket om dig som just du gör. Har man insett detta har man kommit så ofantligt långt. Ja, man kan nästan till och med skratta åt de rykten som man vet är falska. Skratta åt de människor som är så dåligt insatta i det hela att de inte förstår bättre än att tro på lögnen.

Häromdagen insåg jag att jag själv faktiskt är en av dessa personer, en sådan person som jag själv skrattar åt. Troligen är du också en sådan person. Jag säger inte att det är något fel på dig i och med det, vi matas ju hela tiden med mer eller mindre sanna rykten om människor i vår närhet, i mitt fall främst människor i lilla Mora. Det är helt enkelt en del av vår vardag. Vi tillåter oss alltför ofta att lita på den stämpel vi hört andra sätta på människor. Någon stämplas kanske som hora, någon annan som player och ytterligare någon annan som nörd. Jag, liksom många med mig, är eller har varit alldeles för lat/bekväm/låst för att bilda min egen uppfattning om personen i fråga. Och med mitt eget facit i hand skäms jag över det. Jag vill givetvis inte att folk ska tro saker om mig som inte är sanna, så varför förutsätter jag då att det jag hör om andra är sant? Det är ju hyckleri på hög nivå.

Efter att ha hört en del intressanta osanningar om mig själv har jag nu bestämt mig för att sluta tro på alla rykten och allt skitsnack jag hör. Jag måste ju leva som jag lär. Jag säger inte att det kommer bli enkelt, givetvis påverkas man av allt man hör - vare sig man vill eller inte. Men nästa gång jag hör något rykte eller märker att någon blir nämnd som exempelvis hora, player eller nörd kommer jag tänka efter både en och två gånger. Det kan ju faktiskt vara så att personen det handlar om råkat ut för precis samma sak som jag själv, det kan handla om en total lögn. Med det inte sagt att det omöjligt är en sanning, det jag menar är att man inte kan förutsätta att det är helt sant. Som jag lärde mig någon gång på högstadiet: man ska granska all information man tar in kritiskt, man kan inte blint räkna med att allt stämmer till 100 procent. SNÄLLA, kom ihåg det. Och hjälp mig bekämpa ryktesspridning genom att helt enkelt tänka efter lite mer nästa gång - det vinner alla på.

Det var allt, tack så otroligt mycket för att ni kämpade er igenom den långa texten. Kyss.

Kommentarer
Postat av: Linda

Bra skrivet snyggaste!<3

2011-09-22 @ 17:01:04
Postat av: Ida

Det här är så jävla sant Viktoria! Jag ska verkligen börja tänka på det!

2011-09-26 @ 20:13:44
URL: http://taralom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0