Allt för balen

Denna hets. Denna extrema balhets. Folk bokar frisörtid innan baldatumet ens spikats, tårar fälls över att man i januari ännu inte har en baldejt, tusentals klänningar hoppas i och ur i hopp om att man plötsligt ska hitta den rätta och redan nu påbörjar många den långa solarieresan mot en brunbränd kropp att sätta nyligen nämnda klänning på. Okej, jag kanske överdriver en aning - men långt ifrån så mycket jag hade önskat. 
 
Jag hör såklart också till denna skara tjejer - ja, det är främst tjejer som hetsar över balen - som springer till frisören i oktober och provar alla möjliga klänningar i ren desperation. I mitt fall har dock baldejt hittills inte varit ett problem. Förutom när jag fick en förfrågan från en riktigt trevlig kille fast jag egentligen var upptagen, men det är en helt annan historia.  
 
Den hets jag däremot aldrig kommer låta mig gripas av är solariehetsen. Denna extrema vilja att vara brunbränd på balen. Ett ideal, precis som vilket som helst. Samtidigt som vi börjat motarbeta sjukligt smala kroppsideal låter vi ett minst lika farligt ideal omfamna oss. Att spendera timmar i solariet utan något som helst skydd mot den hudcancerframkallande UV-strålningen låter i mina öron som ren idioti. Ändå är detta vad många blivande studenter väljer att utsätta sig för. Men jag vet inte, kanske är det bara jag som är dum och inte inser att balen är värd att riskera livet för.
 
Förra året "lyxade jag till det" med en hemmagjord frisyr. Det funkade prima det också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0